Sidverktyg

Väder, vind och förväntningar

Semestermånaderna har bjudit på en annan sort avkoppling än den förväntade. Regn, kyla och blåst manar liksom till andra upplevelser, än dem som förknippas med gassande sol. Då är det skönt att veta att batterierna laddas just av att göra någonting som man inte brukar göra i vardagen. Själv har jag fått ta del av Hallands fantastiska utbud av kultur och aktiviteter. Det är imponerande och jag tycker att vi kan slå oss för bröstet mycket tydligare i besöksnäringen. När man under en vecka lägger samman allt som händer i Halland, från Kungsbacka i norr till Laholm i söder, så kan man även utan sol få uppleva väldigt mycket!

Halland som varumärke
När man arbetar med varumärken så brukar man tala om att stärka ett företags varumärke med ett annat starkt positivt laddat varumärke. Det är det vi behöver göra tydligare i Halland. Genom att samlat visa vad de olika kommunernas varumärken kan erbjuda, så kan vi stärka hela Halland och vår attraktionskraft som destination. Detta förtar inte ambitionen att varje kommun förstås vill vara ett starkt varumärke i sig, utan förstärker också kommunernas varumärke.

Besökarnas upplevelser får spridning
Som besökare till en destination har man förväntningar. Inte bara på de aktiviteter man väljer ut utan på exempelvis mat, boende, kollektivtrafik, vägar och bemötande. Det är när vi uppfyller de förväntningarna och lite till som vi stärker varumärket. I Halland finns det många entreprenörer som tar vara på det Halland har att erbjuda och skapar oväntade överraskningar. Som turist tar man med sig upplevelser och erfarenheter hem och kanske sprider dem till vänner och arbetskamrater. Det vi visar upp för besökare, de förväntningar vi infriar under sommaren, bygger bilden av Halland som bästa livsplatsen. Vem vet vad en sommarbesökare återkommer med, och i vilken roll?

Nu startar den nya terminen!
Nu är det i alla fall ”ny termin” och det är lite som skolstart. Man värjer sig innan, men sen är det ganska skönt att komma igång!