Sidverktyg

Rachel Van Riel visar på sätt att synliggöra biblioteket!

Vad händer om biblioteken väljer att sätta läsarna i främsta rummet? Hur påverkar det våra arbetssätt, biblioteksrummet och skyltningen?

Rachel Van Riel, ledare för företaget Opening the Book i England, gav oss många konkreta tips och idéer på detta tema under en studiedag på Folkets Hus i Varberg den 24 november. 44 deltagare från bibliotek i Halland och angränsande län hade samlats för att ta del av alla erfarenheter som Rachel och hennes kollegor samlat på sig genom åren.

”Sell the sizzle, not the sausage” –förmedla den stämning och atmosfär som läsning kan ge, snarare än innehållet, menar Rachel. Använd gärna små skyltställ, det är alltid lättare att ha några få böcker att välja på än många. Men skyltställen ska alltid vara välfyllda och innehållet bytas ofta.

Skyltningarna får gärna innehålla oväntade kombinationer och Rachel gav många exempel på hur man kan arbeta. Hellre bilder av läsare som visar upp sin favoritbok än bilder på författare! Läsarpubliken är den största i världen men är trots detta osynlig eftersom läsning är en privat företeelse.

En faktor som borde påverka bibliotekens uppställning mer än den gör är att människor gör sina val allt senare. 75 % har inte bestämt sig för vad (eller om?) man tänker låna när man kommer in i biblioteket, jämfört med 50 % för tjugo år sedan.

I denna innehållsrika dag ingick också en övning  där vi diskuterade hur läsning passar in i våra liv samt ett grupparbete där vi fick ge förslag på hur man kan arbeta med lässtimulans i en viss målgrupp. Studiedagen var en del i temat Att synliggöra biblioteket som regionbiblioteket har arbetat med under 2009.

Mer att läsa: Bibliofilen, nr 1 2008, sidan 3

/Eiler Jansson