Sidverktyg

Bibliotek och konferenser i en virtuell värld

På lördag ska jag på en internationell konferens om bibliotek, utbildning och muséer. Det speciella med den här konferensen är att den hålls i den virtuella världen Second Life. Jag behöver alltså inte resa någonstans, bara hålla mig vaken halva natten, eftersom konferensen hålls under amerikansk dagtid.

Läs Tom Peters blogginlägg på ALA TechSource om hur det är att planera en virtuell konferens och vilka speciella omständigheter, men framförallt fördelar det kan innebära att arrangera och delta i en konferens i en virtuell värld.

Biblioteksavatarer_p_info_island__2

Second Life är en virtuell online-värld i 3D som man får tillgång till genom att ladda ner ett gratisprogram och registrera sig på en webbsida. För att Second Life ska fungera som det ska behöver man bredband och en relativt ny dator med bra grafikkort. Man väljer ett namn och skapar sig en avatar, en figur som blir ens representant i den virtuella världen och som man använder för att förflytta sig (man kan flyga!), interagera och kommunicera med andra avatarer från hela världen.

Den virtuella världen har över 12 miljoner registrerade användare och ca 50 000 är online samtidigt en vanlig europeisk vardagkväll. 3400 svenskar är aktiva användare av Second Life och under januari spenderade de 160 000 timmar i den virtuella världen. Second Life har 18-årsgräns, användarnas medelålder ligger runt 35 år och kvinnor står för drygt 40 % av användningen.

Det man framförallt gör i Second Life är att umgås med andra. Man kan också få utlopp för sin kreativitet då allt i världen; föremål, byggnader, kläder, script m.m. skapas av användarna och kan säljas och köpas med Second Lifes egen valuta, Linden dollar. Med talang och affärssinne kan man tjäna pengar som sedan kan växlas in till riktiga "real world"-dollar. Det går också att köpa eller hyra land i Second Life och det måste man göra om man vill ha ett eget hem eller till exempel öppna en affär.

Bibliotek i Second Life
Eftersom Second Life på flera sätt är en parallell värld där man kan göra nästan allt man kan göra i den verkliga världen, och en massa man inte kan göra IRL dessutom, så finns där förstås plats för bibliotek också. Även avatarer behöver information, bildning, kultur och mötesplatser.

Bibliotek och bibliotekarier från hela världen samarbetar för att utforska vad bibliotek och bibliotekstjänster kan innebära i en virtuell värld. Många av biblioteken finns samlade i Info Island-ögruppen där även en del utbildningsinstitutioner ingår. Själva ”huvudbiblioteket” och initiativtagarna till Info Island är Second Life Library 2.0 som startats och drivs av två amerikanska aktörer; Alliance Library System (finns i Illinois och verkar vara en motsvarighet till svenska regionbibliotek) och OPAL (Online Programming for All Libraries).

Biblioteket är bemannat av bibliotekarier (med MLIS examen eller motsvarande) och ibland av värdar (utan MLIS-examen) under stora delar av dagen, de flesta av dem arbetar ideellt på sin fritid. Man besvarar ett stort antal frågor om Second Life och en hel del traditionella referensfrågor med större anknytning till det ”verkliga livet”. Läs mer på www.infoisland.org

Svenska bibliotek för än så länge en ganska blygsam tillvaro i Second Life, men det finns en grupp för svenska biblioteksmedarbetare som träffas en gång i veckan. Gruppen har också ett community på webben utanför Second Life: www.biblioteksavatarerna.se med drygt 100 medlemmar. Syftet är att knyta kontakter mellan biblioteksmedarbetare i Sverige som är intresserade av att utforska möjligheter och förutsättningar i Second Life och förhoppningsvis i framtiden kunna bidra med svenska bibliotekstjänster till invånare i Second Life eller andra virtuella världar.

Linden Labs, som är de som ligger bakom Second Life, har en webbplats för att hjälpa företag och organisationer som vill etablera sig i Second Life. Svar på många frågor kan man få om man klickar på: http://secondlifegrid.net/

Teknikframtidsspanarna på Gartner förutspår att 80% av de aktiva internatanvändarna och många ledande företag kommer att ha ett andra liv i en virtuell värld 2011. Kommer du att vara en av dem?

/Linda Tillander, Regionbibliotek Halland