Sidverktyg

Kringutrustning det största problemet

Igår träffades Gustaf och jag för att lämna över ny utrustning och trimma in bibliotekets Koha-installation ytterligare ett varv. Det visade sig att det som tog tid var en krånglande dator som inte har något alls med Koha att göra. Jag hade köpt en relativt billig pekskärm (Deltaco TM1700) som inte kommer överens med den EEEBox jag köpt för att hänga på baksidan av skärmen och använda som självbetjäningsautomat. Det har visat sig att datorn fungerar fint med andra skärmar och likaså skärmen med andra datorer, men kopplar man ihop dem vägrar datorn att starta. Däremot går det fint att koppla över till Deltaco-skärmen om man först startar datorn med en annan skärm.

Den här typen av mystiska datorproblem tar betydligt längre tid i projektet att felsöka än att höra av sig till supporten om någonting krånglar med själva Koha. Det bör dock understrykas att vi faktiskt har avtalat bort allt krångel med serveradministration och eventuell felsökning vilket är kvalificerade uppgifter. Gör man allt själv blir det mer teknik att ta hand om.

Är det då inte fusk att lämna bort jobbet med bibliotekssystemet och ett utslag av det beroendet av tredje part som öppna system skall råda bot på? Nej – den som vill och har kompetensen kan naturligtvis drifta och vidareutveckla Koha själv, men det verkliga värdet är den valfrihet som garanteras av licensen. Man kan själv välja mellan att sköta allting själv eller köpa de tjänster man anser sig behöva från någon av de firmor som säljer Koha-tjänster. Det står i ganska bjärt konstrast till den traditionella modellen där ett byte av leverantör också betyder att man måste byta bibliotekssystem.