Sidverktyg

En sammanfattning

Den här bloggen har varit dåligt uppdaterad på sistone vilket jag ber om ursäkt för. Anledningen är att vi haft fullt upp med både detta projekt och andra saker (som t.ex. Kohaprojektet). Eftersom dokumentationen varit lite skakig har de som hört talas om projektet hört av sig direkt till mig och jag skrivit e-post tillbaka. Särskilt ett av de brev jag skickade är vid närmare eftertanke en utmärkt sammanfattning så för resten av denna bloggpost citerar jag mig själv.

Det vi gjort fördelar som följer:

Digitala skyltar – vi har utvecklat tre stycken Digiala skyltar som finns i Varbergs nya bibliotek. Det är ”Återlämnat / Nytt” som visar korresponderande RSS-flöden från Libra, ”Tidskrifter” som skyltar bloggartiklar om aktuella nummer av bibliotekets tidskrifter så att de syns i det fysiska rummet samt en på ungdomsavdelningen. Sistnämna visar RSS för nyinköpt på avdelningen (uppdelat på genrer) samt material som biblioteket bloggat om (också per genre). Det finns stöd för att visa inbäddade videoklipp. Allt är kodat i Python och körs som lokala program på stående pekskärmar i 23” Widescreen. Tanken är att ge de som inte använder modern IT en chans att ”råka på” en enkel och rolig interaktion med teknik. Det funkar särskilt bra med de två första skärmarna som har en lägre grad av komplexitet – det är nästan omöjligt att villa bort sig. Systemet begränsas i första hand av att systemet inte har tillgång till bibliotekssystemet via APIer utan får hämta material via en connector som använder screenscraping.

Koden för detta är öppen med en GPL-licens och vi ämnar lägga ut den inom kort. Skärmdumpar finns på t.ex. http://blogg.regionhalland.se/digidel/2012/01/08/teaser-infor-lansering-i-varberg-den-14-januari-2012/

Vi replikerar också funktionen direkt i bibliotekssystemet Koha vilket ger oss möjlighet att i framtiden bygga funktioner som att reservera böcker som är utlånade. Just nu håller vi på och snyggar upp det sista i koden. Funktionerna är i stort sett klara men det är en del slipande som skall till innan jag godkänner projektet. Särskilt tänker jag på att vi inte har brytt oss om utseendet ännu, att sidväxlingarnas animation skall stödja den mentala modellen som navigeringen bygger på och att jag vill anpassa mer för stående läsplattor. Bra att veta är också att koden är byggd så att den cachar alla bilder för att kunna stå uppe och rulla även om anslutningen går ned. Det tar alltså en god stund att öppna sidan första gången (vilket personalen gör innan man öppnar) för att sedan vara responsivt. Är du nyfiken får du gärna kolla både publik del, personaldel och källkod på http://kohawip.libriotech.no. Koden skall integreras i Koha och vi hoppas på version 3.12 som kommer i vår.

Ludisering av informationsflöden – Vi har döpt om delprojektet till ”Digitala sagor” och byggt en plattform för att både skapa digitala sagor i form av bildspel (eller importera rena filmfiler) och sedan exponera dem i rummet på pekskärmar. Man kan såklart också använda mus och tangentbord men vi har byggt för ”ett klick” navigering. I Hylte där Örnaskolan och Hylte folkbibliotek deltar har vi integrerat det i biblioteksrummet. Folkbiblioteket har vi gått lite längre med och byggt ihop skärmen med ett träd som döljer datorn, en fågelholk som innehåller högtalare och en pekskärm på framsidan. Även grafiken är anpassad till sagorummet som trädet/stubben står i och är målad av den konstnär som målat väggarna i hela sagorummet. Även detta är en Pythonapplikation (som liksom skyltarna kan fås som en kompilerad .exe fil för körning på Windows om man vill). Här finns inga beroenden av externa system utan det är ett slutet system som bara behöver lokal datorkraft.

Egna arenor – Vi utvecklade bibliotekssystemet Koha som används på Munkagårdsgymnasiet med en funktion för att posta boktips till externa tjänster som Facebook, G+, Twitter osv direkt ifrån ”Mina sidor”. Tanken är att det är just när man har 50 sidor kvar i en fantastisk bok man skall låna om som man vill tipsa andra. Att leta upp boken i katalogen är det dock ett litet fåtal som orkar så vi sänker gränsen för att ta med sig boktipset dit där man faktiskt träffar sina vänner digitalt. FB är ju också den klart folkligaste arenan där även relativt ovana deltar vilket gjorde att vi valde att använda denna i första hand. Koden är med i Koha sedan version 3.4. Vi frågade även Axiell om de kunde bygga en sådan funktion mot betalning som blev tillgänglig för alla kunder. Svaret var först ”Sådant gör man i Arena” och sedan ”Skall kolla lite…”. Med Koha gjorde vi det på 9 h implementation + 1h felsökning.

Mobil upptäckarglädje – Tanken är att bygga på att mobiltelefonen är den teknik som fått klart bäst genomslag i alla åldersgrupper. Vi skyltar upp intressanta platser med ett nummer som leder till en ljudspot vi kan använda för att ge mer information om platsen men också för att peka användarna in mot bibliotekets digitala tjänster. Projektet startade innan ”alla” hade smartphones med GPS och idag skulle det vara intressant att bygga vidare med appar, mobilwebb osv som bygger tjänster mot detta. Huvudspåret är iaf att distribuera ingångar till biblioteket till fler och nya platser i det fysiska samhället.

Vi har även jobbat med den sociala roboten Pleo (formad som en dinosauriebebis). Den är otroligt lätt att använda för att väcka intresse för teknik men är långt ifrån att hjälpa äldre att förnya sina recept via webben. iPad har varit ett annat spår som vi också haft med oss men inte jobbat lika aktivt med som de ovan. Den har dock visat sig ha en otroligt bra balans mellan att väcka intresse och att vara nyttig.