Sidverktyg

Att förhålla sig kritisk till teknik

I ett projekt som detta när man jobbar mycket med teknik kan det lätt bli så att tekniken ges egenvärde. Särskilt om man utvecklar ny teknik eller nya tillämpningar av befintlig teknik. Därför vill jag understryka människornas roll i projektet: fokus är att undersöka hur vi sänker trösklarna för att delta i det digitala samhället. Att vi försöker göra det genom att utveckla metoder för att skapa positiva möten med teknik (befintlig och egenutvecklad) är sekundärt.

I kommentarerna till artikeln ”Pennan kommer att försvinna i skolan” om en skolas datorsatsning skriver signaturen ”Tomas Bäck”:

När jag gick i skolan så var det bildbanden från ”PogoPedagog” som var det senaste inom utbildningsteknik! På den tiden var det dessa bildband som skulle revolutionera sättet på vilka skolbarnen tog till sig kunskap.

Ni som var med på den tiden: Nämn tre av dessa bildband som förändrat ditt liv…
Nämn sedan tre bra lärare…

Visserligen kan jag enkelt sätta fingret på tre teknikföreteelser som förändrat såväl samhället som mitt eget liv (persondatorn, mobiltelefonen och Internet) men jag tycker ändå att personen i fråga har en poäng. I mötet mellan människa och teknik är det människan som är intressant.