Sidverktyg

Facebookintegration – illustration

Skiss på hur "Tipsa på Facebook"-funktionen kan se ut i en omlånesituation.

När är man som mest sugen på att tipsa (elektroniskt) om en bra bok? Jag gissar att några bra exempel på sådana ögonblick är:

  • När man lämnar tillbaka den
  • När man upptäcker att någon annan har liknande smak
  • När man vill låna om den för att läsa klart den

Att tipsa vid återlämning är en intressant tanke, men kanske lite opraktisk att göra elektroniskt eftersom det ofta är kö vid återlämningsautomater. Då fungerar nog analoga varianter med bokmärken bättre.

Upptäcker man att någon har liknande smak är troligen ett personligt meddelande med en länk till exempelvis en sida i bibliotekskatalogen en bra idé.

Den sista situationen är lite speciell. Har man loggat in i katalogen för att låna om är man redan inne i ett IT-system. Det är då Facebookintegrationen jag tidigare bloggat om blir relevant. Vi kommer att bygga det för ett gymnaseibibliotek här i Halland och bibliotekssystemet i fråga är Koha. Naturligtvis ordnar vi en facebook-knapp även på de vanliga katalogsidorna, men jag tror att just omlånesituationen erbjuder mycket högre ”conversion rate” som det kallas på e-handelsspråk.

/Viktor