Senaste inläggen

Denna blogg är arkiverad

Den som är observant på publiceringsdatumen ser att denna blogg avstannat sedan flera år, och det är dags att formellt arkivera den. En reflektion kan dock vara påkallad. De digitala skyltarna i Varberg får sägas vara det i längden framgångsrikaste projektet. Skyltarna stod uppe i ca fem år utan krångel och maskinvaran har hållit bra. Vid byte av bibliotekssystem uppstod behov att uppdatera koden som driver skyltarna. Det är fullt möjligt, men vi diskuterar om det inte istället skall skapas en ny version baserad på moderna webblösningar i javascript. En fungerande demo är framtagen som kan kopplas till system som ger JSON-data (t.ex. Koha) och lösningar för att koppla till Arena/Book-IT är identifierade. Under hösten kommer vi att lägga lite ytterligare tid på detta så en uppdatering är inte helt utesluten.

Lämna en kommentar

Källkoden för ”Digitala sagor” finns nu på Github

Alla som är intresserade kan nu ta del av källkoden till programmet i delprojektet ”Digitala sagor” och därmed ladda ned, använda, bygga vidare på och sprida programmet då det har en så kallad GPL-licens. Källkoden finns på regionbibliotekets Github-konto. Att använda programmet direkt från källkoden kräver dock lite pill med att installera Python och nödvändiga kringbibliotek som PyGame. Jag kommer därför så småningom att även ordna en kompilerad version så att den som har en Windowsmaskin kan köra direkt från en .exe fil. Återkommer så småningom om detta.

Lämna en kommentar

Digitala sagor/berättelser i Hylte!

En tisdag i mars åkte Maria Ehde Andersson och Eiler Jansson till Hylte för att delta i en workshop om hur man kan skapa digitala sagor/berättelser med barn. På Örnaskolans bibliotek tog skolbibliotekarie Maria Johansson emot och ett antal pedagoger på skolan slöt också upp.

Digitala sagor är korta berättelser som barnen hittar på och illustrerar med bilder och ljud för att sedan visa på en digital skärm. Bilderna kan vara teckningar som barnen har gjort eller foton av olika saker i skiftande miljöer. Möjligheten att fotografera saker brukar särskilt uppskattas av de barn som inte tycker om att rita. De kan då illustrera sin saga med leksaker, gosedjur med mera – endast fantasin sätter gränser! Dessa saker kan fotograferas i olika vinklar och på olika avstånd för att visuellt skapa liv och dramatik i berättelsen. Sagorna läses och spelas in, eventuellt tillsammans med olika ljudeffekter, med hjälp av ett ljudredigeringsprogram. När de sedan är klara kan man med hjälp av pekskärmsteknik välja vilken saga man vill lyssna på. Själva skärmarna finns på Örnaskolans bibliotek och Hylte folkbibliotek och alla sagor är tänkta att finnas kvar år från år, så även när barnen är äldre kan de om de vill återvända till sin saga och titta/lyssna på den.

Vi började träffen med att fika och därefter tog Viktor Sarge vid med att prata lite kort om projektet och dess syfte, som är att nå teknikovana i alla åldrar.  Veronica Grönte, grundskollärare och fortbildningsledare, berättade sedan om dramaturgins struktur som kan liknas vid en röd tråd, vars ändar bör knytas ihop på slutet. I början av en berättelse finns en fråga; ”hur ska det gå?” och i slutet får den sitt svar; ”så gick det!”. En annan bild av hur en berättelse är uppbyggd var en hinderbana  med en början, en mitt och ett slut. Veronica visade oss hur man kan skapa en berättelse på ett enkelt sätt, med bara en eller ett par meningar, med hjälp av ett så kallat hinderschema. I berättelsen finns en huvudkaraktär, en huvudkonflikt och en lösning. Samtidigt kan fakta vävas in på ett naturligt sätt som är lätt att förstå.

När man arbetar med digitala berättelser bör man börja med den grundläggande berättarstrukturen och utgå från ”gå över gatan”-sagan. Det är en berättelse som bygger på ett mycket enkelt scenario där någon ska gå över en gata, men stöter på ett problem som sedan får sin lösning. Att få en sådan enkel berättelse att utgå ifrån skapar trygghet och frigör den egna fantasin. Det kan annars vara lätt att låsa sig av prestationsångest. Att det fungerar på detta sätt kunde vi vuxna intyga (kanske vuxna till och med behöver det särskilt!);  ”gå över gatan”-sagan underlättade att komma på egna varianter. Efter denna föredömliga introduktion av Veronica fick vi alla skapa våra egna sagor, rita/fotografera och ljudsätta med våra röster. Fantasin och kreativiteten flödade och resulterade i små spännande sagor. En handlade om dinosaurien som längtade efter att träffa stjärnan på himlen, men inte visste hur. En annan om katten som skulle gå och leka med sin kompis spindeln men blev hindrad av en buss på vägen. Den tekniska hjälpen med att sedan scanna in bilderna och spela in ljud stod Viktor för. Dagen avslutades med filmvisning av alla våra sagor. Då visade Maria J även några av skolbarnens fina sagor. Imponerande! En lärare som hade arbetat med sagorna i sin klass kunde också vittna om att hans elever på detta sätt fått en större fantasi.

Summa summarum; en både rolig, kreativ och lärorik dag!

Vill du veta mer om digitala sagor/berättelser, kontakta Viktor Sarge viktor.Sarge@regionhalland.se

Veronica Grönte, www.forfattarskolan.se

Utlagt av Maria Ehde Andersson

Lämna en kommentar

En sammanfattning

Den här bloggen har varit dåligt uppdaterad på sistone vilket jag ber om ursäkt för. Anledningen är att vi haft fullt upp med både detta projekt och andra saker (som t.ex. Kohaprojektet). Eftersom dokumentationen varit lite skakig har de som hört talas om projektet hört av sig direkt till mig och jag skrivit e-post tillbaka. Särskilt ett av de brev jag skickade är vid närmare eftertanke en utmärkt sammanfattning så för resten av denna bloggpost citerar jag mig själv.

Det vi gjort fördelar som följer:

Digitala skyltar – vi har utvecklat tre stycken Digiala skyltar som finns i Varbergs nya bibliotek. Det är ”Återlämnat / Nytt” som visar korresponderande RSS-flöden från Libra, ”Tidskrifter” som skyltar bloggartiklar om aktuella nummer av bibliotekets tidskrifter så att de syns i det fysiska rummet samt en på ungdomsavdelningen. Sistnämna visar RSS för nyinköpt på avdelningen (uppdelat på genrer) samt material som biblioteket bloggat om (också per genre). Det finns stöd för att visa inbäddade videoklipp. Allt är kodat i Python och körs som lokala program på stående pekskärmar i 23” Widescreen. Tanken är att ge de som inte använder modern IT en chans att ”råka på” en enkel och rolig interaktion med teknik. Det funkar särskilt bra med de två första skärmarna som har en lägre grad av komplexitet – det är nästan omöjligt att villa bort sig. Systemet begränsas i första hand av att systemet inte har tillgång till bibliotekssystemet via APIer utan får hämta material via en connector som använder screenscraping.

Koden för detta är öppen med en GPL-licens och vi ämnar lägga ut den inom kort. Skärmdumpar finns på t.ex. http://blogg.regionhalland.se/digidel/2012/01/08/teaser-infor-lansering-i-varberg-den-14-januari-2012/

Vi replikerar också funktionen direkt i bibliotekssystemet Koha vilket ger oss möjlighet att i framtiden bygga funktioner som att reservera böcker som är utlånade. Just nu håller vi på och snyggar upp det sista i koden. Funktionerna är i stort sett klara men det är en del slipande som skall till innan jag godkänner projektet. Särskilt tänker jag på att vi inte har brytt oss om utseendet ännu, att sidväxlingarnas animation skall stödja den mentala modellen som navigeringen bygger på och att jag vill anpassa mer för stående läsplattor. Bra att veta är också att koden är byggd så att den cachar alla bilder för att kunna stå uppe och rulla även om anslutningen går ned. Det tar alltså en god stund att öppna sidan första gången (vilket personalen gör innan man öppnar) för att sedan vara responsivt. Är du nyfiken får du gärna kolla både publik del, personaldel och källkod på http://kohawip.libriotech.no. Koden skall integreras i Koha och vi hoppas på version 3.12 som kommer i vår.

Ludisering av informationsflöden – Vi har döpt om delprojektet till ”Digitala sagor” och byggt en plattform för att både skapa digitala sagor i form av bildspel (eller importera rena filmfiler) och sedan exponera dem i rummet på pekskärmar. Man kan såklart också använda mus och tangentbord men vi har byggt för ”ett klick” navigering. I Hylte där Örnaskolan och Hylte folkbibliotek deltar har vi integrerat det i biblioteksrummet. Folkbiblioteket har vi gått lite längre med och byggt ihop skärmen med ett träd som döljer datorn, en fågelholk som innehåller högtalare och en pekskärm på framsidan. Även grafiken är anpassad till sagorummet som trädet/stubben står i och är målad av den konstnär som målat väggarna i hela sagorummet. Även detta är en Pythonapplikation (som liksom skyltarna kan fås som en kompilerad .exe fil för körning på Windows om man vill). Här finns inga beroenden av externa system utan det är ett slutet system som bara behöver lokal datorkraft.

Egna arenor – Vi utvecklade bibliotekssystemet Koha som används på Munkagårdsgymnasiet med en funktion för att posta boktips till externa tjänster som Facebook, G+, Twitter osv direkt ifrån ”Mina sidor”. Tanken är att det är just när man har 50 sidor kvar i en fantastisk bok man skall låna om som man vill tipsa andra. Att leta upp boken i katalogen är det dock ett litet fåtal som orkar så vi sänker gränsen för att ta med sig boktipset dit där man faktiskt träffar sina vänner digitalt. FB är ju också den klart folkligaste arenan där även relativt ovana deltar vilket gjorde att vi valde att använda denna i första hand. Koden är med i Koha sedan version 3.4. Vi frågade även Axiell om de kunde bygga en sådan funktion mot betalning som blev tillgänglig för alla kunder. Svaret var först ”Sådant gör man i Arena” och sedan ”Skall kolla lite…”. Med Koha gjorde vi det på 9 h implementation + 1h felsökning.

Mobil upptäckarglädje – Tanken är att bygga på att mobiltelefonen är den teknik som fått klart bäst genomslag i alla åldersgrupper. Vi skyltar upp intressanta platser med ett nummer som leder till en ljudspot vi kan använda för att ge mer information om platsen men också för att peka användarna in mot bibliotekets digitala tjänster. Projektet startade innan ”alla” hade smartphones med GPS och idag skulle det vara intressant att bygga vidare med appar, mobilwebb osv som bygger tjänster mot detta. Huvudspåret är iaf att distribuera ingångar till biblioteket till fler och nya platser i det fysiska samhället.

Vi har även jobbat med den sociala roboten Pleo (formad som en dinosauriebebis). Den är otroligt lätt att använda för att väcka intresse för teknik men är långt ifrån att hjälpa äldre att förnya sina recept via webben. iPad har varit ett annat spår som vi också haft med oss men inte jobbat lika aktivt med som de ovan. Den har dock visat sig ha en otroligt bra balans mellan att väcka intresse och att vara nyttig.

2 kommentarer

Vi släpper våra programvaror under hösten!

De respektive programvaror som utvecklats för Hyltes och Varbergs räkning kommer att släppas under hösten med en fri licens som låter alla ladda ned, använda, modifiera och sprida programmen gratis.

Varberg har utvecklat digitala skyltar för pekskärmar som finns uppe och fungerar sedan det nya biblioteket i Komedianten invigdes. Programvaran är idag förberedd för Libra.se och ett antal bloggplattformar. Vi kan om så önskas eventuellt anpassa den till även andra system. Jag håller för närvarande på att referensläser manualen och funderar på vilken plattform som är lämpligast att lägga koden på.

Hylte folkbibliotek och Örnaskolans bibliotek i Hylte har utvecklat en programvara för att skapa och visa digitala sagor som kommer att invigas under hösten och i samband med det blir allmänt tillgänglig. Den sista buggen att reda ut är inte i själva systemet utan ett fel som uppstår när vi försöker göra det enklare för Windowsanvändare. Programmet kör fint direkt från källkoden, men vi kommer försöka att erbjuda en .exe-fil för windowsanvändare som innehåller alla kringbibliotek som man annars får installera manuellt om man kör direkt från källkoden. Den processen fungerar dock ännu inte tillfredsställande.

Lämna en kommentar

Teaser inför lansering i Varberg den 14 januari 2012

När Varbergs nya kulturhus Komedianten öppnar den 14 januari 2012 kommer följande tre skyltar utvecklade i delprojektet ”Digitala skyltar” finnas på plats:

  • Återlämning (visar nytt och återlämnat material)
  • Tidskrifter (artikeltips)
  • Ungdomsavdelningen (boktips samt nya böcker)

Även om vi är stolta över resultatet så slår vi oss inte till ro utan kommer att fortsätta att slipa på den specialskrivna programvara som driver skyltarna projektet ut.

För den som är nyfiken eller inte bor i närheten av Varberg kommer här en teaser med skärmdumpar från de första två skyltarna. Observera att programmet kommer att bli tillgängligt under en fri licens innan projektet avslutas vid halvårsskiftet 2012.

Lämna en kommentar

Inga nyheter är goda nyheter

Just nu råder så febril verksamhet att vi inte hunnit rapportera särskilt mycket från processen på sistone. Statusen för de olika projekten är som följer:

Egna kreativa arenor – en koppling mellan bibliotekssystemet Koha och externa tjänster som t.ex. Facebook och Twitter är klar och tillgänglig för Kohabibliotek världen över sedan version 3.4 av Koha. Just nu samlar vi på oss statistik för att kunna följa upp användningen på Munkagårdsgymnasiet.

Ludisering av informationsflöden – Det program för pekskärmar som vi utvecklat är nära nog klart och skall bara finslipas lite och ges passande grafik. I sagorummet på Hylte bibliotek kommer samma konstnär som gjort sagorummet att skapa grafiken samtidigt som en duktig slöjdare skapar den ”möbel” som skärmen skall integreras i. På det skolbibliotek i Hylte som också kommer att ha en skärm får utrustningen en stramare utformning som bättre passar rummets uttryck. Administrationsgränssnittet där man skapar de digitala sagorna är också nära färdigställande.

Digitala skyltar – Här har vi en viktig deadline när Varbergs nya kulturhus Komedianten invigs den 14 januari. Därför är mycket fokus just nu på de här programmen. Det blir både ett publikt gränssnitt som skördar information från bl.a. bibliotekssystemet och bloggar för att exponera på pekskärmar i rummet samt ett administrationsgränssnitt för personalen. IT-bibliotekarien jobbar för all del utan problem med textfiler för att administrera systemet idag, men planen är att skapa ett grafiskt administrationsgränssnitt innan vi släpper programmet.

Mobil upptäckarglädje – Inspelning av ljudspotar och utformning av de fysiska skyltarna pågår för fullt och avtal om den tekniska plattformen är på plats.

Lämna en kommentar

En film på det publika gränssnittet

Vi har ju bloggat flera skärmdumpar från det pekskärmssystem vi utvecklar i detta delprojekt, men jag gissar att det är roligare att se det i verkligheten. När allt är klart kommer du också kunna ladda ned källkoden och använda, bygga vidare på systemet samt sprida det vidare. Just nu får du dock nöja dig med följande lilla film om hur en av skärmarna som byggs för Varbergs nya bibliotek fungerar.

Observera att ljudet tyvärr är väldigt lågt, så skruva upp rejält och kom ihåg att dra ned det igen när filmen är slut.

Edit: filmen fick en bredd som heter duga, men jag hoppas ingen misstycker. En vacker dag skall jag lära mig plocka bort sorgkanterna på sidan, men var snäll och ha tålamod så länge.

2 kommentarer

Digitala skyltar på Bokmässan!

Eftersom Varbergs bibliotek skulle ha monter på bokmässan för att visa upp vårt kommande kulturhus, Komedianten, passade vi på att också visa upp vår digitala boktipsskylt. På bilden till höger kan ni se kulturhusbyggets projektledare Bo Larsson prova. Och han var absolut inte ensam. Många passade på att peka och bläddra bland boktipsen framför allt på torsdagen och fredagen då besöken bestod mest av branchfolk. Men även på lördagen och söndagen vågade sig en hel del besökare fram. Ett nytt, mycket tilltalande, stativ höll uppe skärmen och nyskördade titlar gjorde att avsaknaden av körning i ”direktsändning” inte märktes något vidare. Dock gjorde sig några små buggar påminda, men det är inget som inte går att fixa!

/Pär Andin – Varbergs bibliotek

Lämna en kommentar

Erfarenheter av några olika pekskärmar

Pekskärmar är inget nytt, men genomslaget för avancerade mobiler med pekskärm har gjort mycket för spridningen. I projekten Digital delaktighet och Koha har vi haft anledning att prova några olika och jag tänkte helt kort berätta om erfarenheterna. På många sätt får man vad man betalar för.

Dyr och riktigt bra med inbyggd dator – Samsung 230TSN.
Det här är den skärm vi valde för de digitala skyltarna i Varberg och Falkenberg. Det är en skärm som uttryckligen är skapad för att klara slitaget i offentliga miljöer och den är 23” stor och använder widescreenformat. Den stödjer inte multitouch utan man får peka på ett ställe i taget. En nackdel är att man bara kan använda den inbyggda datorn om man vill använda pekfunktionen. Med en extern dator eller annan signalkälla blir det en ren skärm utan pekfunktion. Ytan är bekväm att peka på och den känns som ett robust bygge även om vi inte hunnit slita särskilt mycket på den ännu.

Billig konsumentskärm med stabil fot – LG1730SF.
Den här skärmen har vanligt 4:3 format och är ett ganska robust bygge. Skärmytan är behagligt matt emot fingrarna, men det som gör mest för intrycket är att foten är så pass rejäl att den håller skärmen någorlunda stilla när man pekar på den. Pekfunktionaliteten går att utnyttja med externa datorer men de medföljande drivrutinerna är för Windows. Det finns dock drivrutiner även för Mac OS X som är enkla att installera och ställa in. Till Linux är det svårare att hitta drivrutiner och de som finns kräver att man stoppar grafikmotorn X under en del av installationen.

Vinlig och lite smäckig men gott om drivrutiner – Deltaco TM1700.
Även denna är en billig konsumentskärm och även om foten är mer än lovligt vinglig för en pekskärm så har den drivrutiner för en rad Linuxdistributioner utöver de utmärkta drivrutinerna för Windows. Den dubblerar även som TV för den som vill och en fjärrkontroll medföljer. Tyvärr känns bilden lite blek och det här är den jag är minst imponerad av, men då den bara skall tjänstgöra i en självbetjäningsstation klarar den jobbet. Mer avancerade jobb än de enskilda knapptryckningarna som krävs där skulle jag inte rekommendera eftersom det krävs relativt hårt tryck för att dra och släppa objekt på skärmen utan att den ”tappar” dem i förtid. En kul detalj är att en pekpenna följer med som gör det lättare att använda skärmen för ett vanligt operativsystem som inte är pekanpassad. Mindre bra är att USB-sladden för att koppla in pekfunktionen är fast monterad och inte går att byta om den skulle skadas.

Suverän surfplatta – iPad.
Den här är en udda fågel i just denna jämförelse eftersom det är den produkt som definierade surfplattor i det allmänna medvetandet. I korthet kan sägas att det är en fantastisk produkt som i dagsläget är mest omhuldad för olika former av mediekonsumtion antingen det är e-post, Internet, film eller spel m.m. Samtidigt har den en smått outnyttjad potential att även reformera det skapande ledet när tillräckligt många utvecklare har lärt sig att skapa bra arbetsflöden för skärmstorleken. Den viktigaste erfarenheten från iPad för den som köper pekskärm till en dator i en infokiosk eller liknande är att gränssnittet måste vara anpassad för peksystem. Man måste också ta hänsyn till att användaren saknar förförståelse för systemet.

Lämna en kommentar